Suorahankintaa koskeva ilmoitus (Erityisalat):
Finrail Oy : ESKO ja KAKO -kauko-ohjauspalvelinten kahdennus
I kohta: Hankintaviranomainen/-yksikkö
- Oikeusperusta
- Direktiivi 2014/25/EU (Erityisalat)
- I.1) Nimi ja osoitteet
-
Virallinen nimi: Finrail Oy Kansallinen yritys- ja yhteisötunnus: 2512095-7 Postiosoite: Palkkatilanportti 1 Postinumero: 00240 Postitoimipaikka: Helsinki Maa: Suomi Yhteyshenkilö: Leo Lehtimäki Puhelin: +358 408227027 Sähköpostiosoite: leo.lehtimaki@finrail.fi NUTS-koodi: Suomi (FI) Pääasiallinen osoite: (URL) http://www.tmfg.fi
- I.6) Pääasiallinen toimiala
- Liikenne, liikenteen hallinta- ja ohjauspalvelut
II kohta: Kohde
II.1) Hankinnan laajuus
- II.1.1) Nimi:
- ESKO ja KAKO -kauko-ohjauspalvelinten kahdennus
- II.1.2) Pääasiallinen CPV-koodi:
- Tietotekniset palvelut: neuvonta, ohjelmistojen kehittäminen, Internet ja tuki. (72000000-5)
- II.1.3) Sopimuksen tyyppi
- Palvelut
- II.1.4) Lyhyt kuvaus:
-
ESKO ja KAKO -kauko-ohjauspalvelimien ja työasemien kahdennus ja näihin kiinteästi liittyvät asennus-, konfigurointi- ja testaustyöt.
-
Tämä sopimus on jaettu osiin: ei - II.1.7) Hankinnan kokonaisarvo
- Arvo ilman alv:tä: 601190.00 EUR
II.2) Kuvaus
- II.2.3) Suorituspaikka
Suomi (FI) - II.2.4) Kuvaus hankinnasta:
-
ESKO ja KAKO -kauko-ohjauspalvelimien ja työasemien kahdennus ja näihin kiinteästi liittyvät asennus-, konfigurointi- ja testaustyöt.
- II.2.11) Tietoa lisähankintamahdollisuuksista
- Lisähankintamahdollisuudet: ei
- II.2.13) Tietoa Euroopan unionin rahastoista
Hankinta liittyy Euroopan unionin varoin rahoitettavaan hankkeeseen ja/tai ohjelmaan: ei
IV kohta: Menettely
IV.1) Kuvaus
- IV.1.1) Menettelyn luonne
Neuvottelumenettely, josta ei julkaista hankintailmoitusta
- IV.1.8) Tietoa WTO:n julkisia hankintoja koskevasta sopimuksesta (GPA)
- Hankintaan sovelletaan julkisia hankintoja koskevaa sopimusta: kyllä
V kohta: Sopimuksen/käyttöoikeussopimuksen tekeminen
- Nimi:
- ESKO ja KAKO -kauko-ohjauspalvelinten kahdennus
V.2) Sopimuksen tekeminen
- Sopimus/osa toteutuu
- kyllä
- V.2.1) Hankintapäätöksen tekemisen päivämäärä:
- 27.6.2019
- V.2.2) Tietoa tarjouksista
- Sopimus on tehty taloudellisten toimijoiden ryhmän kanssa: ei
- V.2.3) Sopimuskumppanin nimi ja osoite
-
Ryhmän edustajan virallinen nimi: Siemens Mobility Oy Kansallinen yritys- ja yhteisötunnus: 2904090-3 Postitoimipaikka: Espoo Maa: Suomi Sähköpostiosoite: jari.jussila@siemens.com NUTS-koodi: Suomi (FI) Toimittaja on pk-yritys: ei - V.2.4) Tiedot sopimuksen/osan arvosta (ilman alv:tä)
Sopimuksen/osan kokonaisarvo: 601190.00 EUR - V.2.5) Tietoa alihankinnasta
Sopimukseen liittyy todennäköisesti alihankintaa
VI kohta: Täydentävät tiedot
- VI.4.1) Muutoksenhakuelin
Virallinen nimi: Markkinaoikeus Postiosoite: Radanrakentajantie 5 Postinumero: 00520 Postitoimipaikka: Helsinki Maa: Suomi Puhelin: +358 295643300 Sähköpostiosoite: markkinaoikeus@oikeus.fi Faksi: +358 295643314 Internet-osoite http://www.oikeus.fi/markkinaoikeus - VI.5) Tämän ilmoituksen lähettämispäivä:
- 27.6.2019
Liite D2 - Erityisalat
- 1. Perustelut neuvottelumenettelyn valinnalle ilman tarjouskilpailukutsun julkaisemista ennalta direktiivin 2014/25/EU 50 artiklan mukaisesti
-
Rakennusurakat, tavarat tai palvelut voidaan antaa ainoastaan tietyn taloudellisen toimijan suoritettaviksi tai toimitettaviksi seuraavasta syystä: teknisistä syistä johtuva kilpailun puuttuminen
- 3. Selitys
-
Teknisistä syistä vain kyseinen toimittaja voi toteuttaa hankinnan. Siemens Mobility Oy (myöh. Siemens) on rakentanut ESKO-kauko-ohjausjärjestelmän ja rakentaa parhaillaan KAKO-kauko-ohjausjärjestelmää Finrail Oy:lle. Siemens on antanut Finrail Oy:lle lisenssi- ja käyttöoikeuden näihin kauko-ohjausjärjestelmiin, mutta Finrail Oy:llä ei ole patentti- tai muita immateriaalioikeuksia eikä tekijänoikeuksia ohjelmistoihin eikä muita aineettomia oikeuksia. ESKO-järjestelmää on jatkokehitetty Siemensin toimesta useiden vuosien aikana. Kauko-ohjausjärjestelmällä hallitaan rautatieliikenteen asetinlaitteiden toimintaa. Asetinlaitteiden ja edellä mainittujen kauko-ohjausjärjestelmien väliseen rajapintaan on tehty Siemensin toimesta ohjelmointia, mitä ei kukaan ulkopuolinen toimittaja pysty toteuttamaan, koska ainoastaan Siemensillä on tekijänoikeus tekemiinsä ohjelmiin. Palvelimien kahdentaminen tarkoittaa sitä, että kauko-ohjausjärjestelmää voidaan käyttää tarvittaessa myös sellaisilta palvelimilta ja työasemilta, jotka on asennettu fyysisesti eri paikkaan kuin missä ensisijaiset laitteet sijaitsevat. Tämän takia on välttämätöntä, että kahdentamisen seurauksena kaikki yhteydet ja kauko-ohjausjärjestelmät toimivat samalla varmuudella sekä ensisijaisesta että toissijaisesta paikasta. Kauko-ohjausjärjestelmä on laajuudeltaan hyvin suuri, ja sen toimivuudella on kriittinen merkitys rautatieliikenteen sujuvuudelle ja turvallisuudelle. Järjestelmässä on integraatioita suureen määrään muita rautatieliikenteen tietojärjestelmiä. Jo lyhyet katkokset tai virheet järjestelmässä aiheuttavat riskejä junaliikenteen turvallisuudelle ja junaliikenteeseen alkaa muodostua häiriöitä, joiden vaikutus laajenee jatkuvasti, mitä kauemmin häiriö kestää. Kauko-ohjausjärjestelmäkokonaisuus muodostaa eheän kokonaisuuden, jossa järjestelmän eri komponentit on kytketty toisiinsa siten, että kokonaisuudesta ei ole käytännössä mahdollista irrottaa sellaisia osakokonaisuuksia (esim. yksittäisiä palvelimia tai työasemia), joiden kahdentamista ja uudelleen konfigurointia voitaisiin tehdä täysin riippumatta muusta kokonaisuudesta ja antaa siten jollekin toiselle toimittajalle tehtäväksi.